اقدام پژوهی چگونه توانستم در دانش آموزانم حفظ محیط زیست و صرفه جویی در منابع آب را نهادینه کنم

محیط زیست به عنوان سرمایه عظیم حیات نیازمند حفاظت و مراقبت دائم همه ساکنان زمین است. بر اساس اصل پنجاه­ام قانون اساسی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل­های بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می­شود. از این رو فعالیت­های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است. با استفاده صحیح از منابع طبیعی، بهره وری را در محیط زیست گسترش دهیم همانطور که در قرآن کریم نیر آمده است: «وَ جَعَلنا مِن الماءَ كُلُّ شَي‌ء حَيّ» آب مایه حیات است. آب از منابع طبیعی تجدید شونده است، یعنی به طور مداوم در طبیعت تولید می­شود. میزان تولید آب تقریبا ثابت است، در صورتی که جمعیت مصرف کننده آب، روز به روز در حال افزایش است. برداشت بی­رویه و بدون برنامه ریزی و مدیریت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و با اتلاف آب در انواع مصارف خانگی، شهری، کشاورزی و صنعتی، موجب از بین رفتن این موهبت الهی می شود. از نظر جامعه­شناسی کار اصلی آموزش و پرورش در بحث اسراف نکردن، فرهنگ­سازی، نهادینه کردن و آموزش درست مصرف کردن دانش آموزان و اولیای آن­ها است. چون مبنای کار در آموزش و پرورش بر اساس آموزش و نهادینه کردن (فرهنگ­سازی) می­باشد زیرا با این روش می­توان نگرش افراد را تغییر داد لذا وقتی نگرش افراد نسبت به مصرف کردن تغییر یافت و اصلاح شد منجر به تغییر رفتار آن­ها می­شود. بنابر این اینجانب در این اقدام پژوهی می­خواهم راهکارهای نهادینه کردن حفظ محیط زیست و صرفه جویی در منابع آب را در دانش آموزانم اجرا کنم.

 

همچنین می توانید محصولات مشابه زیر را نیز خریداری کنید:

چگونه توانستم بی انگیزگی دانش آموزان را به درس تاریخ برطرف کنم

چگونه توانستم مشکلات جمع شانه ای دانش آموزان پایه اول را بهبود بخشم

چگونه توانستم پرخاشگری را در کلاس برطرف کنم

چگونه توانستم مفهوم جمع و الگویابی ریاضی را به دانش آموزان پایه ی دوم آموزش دهم؟

چگونه توانستم بی انگیزگی دانش آموزان را به درس تاریخ برطرف کنم

چگونه توانستم تاثیر آموزش مجازی را بر عملکرد تحصیلی دانش آموزانم را در دوران کرونا بهبود بخشم

چگونه تواستم مشکل ناسازگاری دانش آموزام را در کلاس برطرف سازم

حل مشکل املا و توانایی جانشین کردن صحیح نوشتاری حروف در دانش آموزم

چگونه می توانم دانش آموزان را به نمازخواندن علاقه مند کنم؟

بررسی موانع اقدام پژوهی از دیدگاه معلمان مرد و زن مقطع ابتدایی