elm-ac.ir
وبلاگ / عمومی

آموزش نگارش پایان نامه رشته روانشناسی

نگارش پایان نامه رشته روانشناسی

مقدمه ­ای بر نگارش یک پایان نامه روانشناسی

نگارش پایان نامه همواره بزرگترین چالش برای دانشجویان مقطع ارشد در رشته­های تحصیلی مختلف بوده­است. این چالش در رشته­ های نظری همچون علوم اجتماعی و روانشناسی که نیاز به مطالعه بر روی نمونه ­های زنده (انسان و گاهی جانوران) دارند، وارد مرحله دیگری می­شود. در رشته­هایی همچون روانشناسی، نیاز به جمع­آوری داده­ها و اطلاعات تحقیق از طریق پرسشنامه، بررسی رفتار جامعه بزرگی از نمونه موردنظر در شرایط تعیین­شده و غیره وجود دارد که دانشجویان برای غلبه بر این چالش­ها دچار مشکل می­شوند. از طرفی مسائلی همچون انتخاب موضوع، جمع ­آوری داده­ها و اطلاعات، سازماندهی و ترتیب دادن به مطالب، نگارش و استفاده صحیح از زبان علمی، تفسیر و تحلیل داده ­ها و مهارت­های زمان­بندی از جمله مسائلی هستند که یک دانشجوی مقطع ارشد برای نگارش پایان نامه خود باید به آن­ها توجه کند. بنابراین در نگارش یک پایان نامه روانشناسی نیاز به برداشتن گام­های معین و درنظر گرفتن ملاحظات خاص با توجه به گرایش­های این رشته تحصیلی در مقطع ارشد وجود دارد. موسسه ما برای صرفه جویی در زمان و بازدهی تحقیق از گام نخست تا ثمره دادن تحقیق در کنار شماست. به خصوص در زمانی که به علت علاقه دانشجویان به این رشته جذاب، انتخاب موضوع جدید و متفاوت بدل به یک چالش دیگر شده است.در این مقاله در ابتدا تمامی گرایش­های این رشته را معرفی کرده و سپس به آموزش پایان نامه نویسی و چالش­های نگارش پایان نامه برای این رشته می­پردازیم.

رشته روانشناسی :

مطالعه علمی ذهن و رفتار انسان ها با روانشناسی محقق است. روانشناسان افکار، احساسات و رفتار افراد را بررسی میکنند و هدفشان درک و توضیح رفتار انسان است.

ادامه تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش‌ های زیر می‌شود:

  • روانشناسی بالینی
  • روانشناسی عمومی
  • سنجش و اندازه گیری (روانسنجی)
  • روانشناسی صنعتی و سازمانی
  • روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
  • روانشناسی اسلامی
  • روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
  • روانشناسی تربیتی
  • روانشناسی اجتماعی
  • علوم شناختی
  • روانشناسی شخصیت

معرفی رشته روانشناسی

رشته روانشناسی یکی از جذاب‌ترین و گسترده‌ترین حوزه‌های علمی است که به مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان می‌پردازد. این رشته به شیوه‌های مختلفی به موضوعات مانند روان‌شناسی شخصیت، اختلالات روانی، توسعه فردی، عملکرد شناختی، روان‌شناسی اجتماعی، و حتی روان‌شناسی موارد خاصی مانند روان‌شناسی بهداشت و روان‌شناسی کاربردی می‌پردازد. دلیل جذابیت این رشته تنوع، تاثیرگذاری و کمک به توسعه فردی برای افراد مختلف با توجه به الگوهای رفتاری و شرایط محیطی شان است. فناوری­های نوین مانند تصویرسازی مغزی و امواج مغزی به تحقیقات روانشناسی کمک کرده­اند و این رشته به عنوان ابزاری کاربردی در زمینه­های مختلف شناخته می­شود. هدف پایان نامه در این رشته این است که یافته­ها را در مورد یک پدیده، تئوری یا یک جنبه روانشناختی ارائه نماید. این کار توانایی شما را در انجام تحقیق مستقل و بهره گیری از بینش­های اصلی و تئوری­های از پیش گفته­شده در این زمینه نشان می­دهد.

بخش­های مختلف روانشناسی

روانشناسی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام به جوانب مختلفی از رفتار و ذهن انسان می‌پردازند

1. روان‌شناسی بالینی:

گرایش روانشناسی بالینی در مقطع ارشد اغلب به عنوان یک گرایش تخصصی در رشته روانشناسی ارائه می‌شود که برای افرادی که علاقه‌مند به کار در زمینه تشخیص و درمان اختلالات روانی هستند، مناسب است. این گرایش بر روی مهارت‌ها و دانش‌های مربوط به روش‌ها و فنون درمانی در زمینه اختلالات روانی و رفتاری تمرکز دارد و شامل زیربخش­های زیر است.

روان‌پزشکی: مطالعه اختلالات روانی و نحوه‌ی تشخیص و درمان آنها.

روان‌درمانی: استفاده از روان‌شناسی برای بهبود روانی فرد و حل مشکلات روانی.

 

2. روان‌شناسی توسعه‌ای:

گرایش روانشناسی توسعه‌ای یک حوزه گسترده و متنوع در زمینه روان‌شناسی است که بر روی توسعه و رشد فردی از دوران کودکی تا بزرگسالی تمرکز دارد. این گرایش به مطالعه فرآیندهای رشدی، تغییر و توسعه فردی پرداخته و درک عمیقی از چگونگی تکوین فرد و ارتباطش با محیط اجتماعی و فرهنگی خود را مورد بررسی قرار می‌دهد. عناوین مهم در این گرایش شامل موارد زیر است:

روان‌شناسی کودکان و نوجوانان: بررسی رشد و توسعه افراد در این دوران‌ها و نقش محیط در این فرآیند.

روان‌شناسی سالمندان: مطالعه تغییرات روانی و رفتاری در سنین بالاتر و چگونگی پشتیبانی از سالمندان.

 3. روان‌شناسی شناختی:

گرایش روانشناسی شناختی یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های روانشناسی است که بر روی فرآیندهای ذهنی و شناختی انسان تمرکز دارد. این گرایش به بررسی فرآیندهای ذهنی مانند تصمیم‌گیری، حافظه، زبان، حل مسئله، توجه، و تفکر می‌پردازد. اصلی‌ترین هدف آن درک نحوه‌ی فکر کردن و درک مفاهیم و مسائل مختلف است.

حافظه: مطالعه فرآیندهای حافظه، نگهداری و بازیابی اطلاعات.

-زبان: بررسی روان‌شناسی زبان و چگونگی تولید و درک آن.

تفکر: بررسی فرآیندهای تصمیم‌گیری، حل مسئله و تفکر انتقادی.

4. روان‌شناسی اجتماعی:

گرایش روانشناسی اجتماعی به مطالعه تأثیرات متقابل میان رفتار انسان‌ها و محیط اجتماعی آن‌ها می‌پردازد. این حوزه از روانشناسی بررسی‌های گسترده‌ای از جمله روابط انسانی، ارتباطات گروهی، تأثیرات فرهنگ و اجتماع بر رفتار فردی، و تأثیرات فرد بر جوامع را انجام می‌دهد. در زیر به برخی از مهمترین مسائل و نکات در گرایش روانشناسی اجتماعی اشاره می‌شود:

گروه‌ها و ارتباطات: مطالعه تأثیر گروه‌ها، فرهنگ و ارتباطات بر رفتار انسان.

روان‌شناسی انگیزش: بررسی عوامل انگیزشی و تحول آنها در افراد.

 

 5. روان‌شناسی صنعتی و سازمانی:

گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی به بررسی رفتار و عملکرد انسان‌ها در محیط‌های کاری و سازمانی می‌پردازد. این حوزه به بررسی روانشناسی در محیط کار، فرهنگ سازمانی، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، طراحی شغل و سازمان، ارتباطات و تعاملات میان افراد در سازمان‌ها می‌پردازد.

روان‌شناسی سازمانی: بررسی رفتار و عملکرد در سازمان‌ها و محیط‌های کاری.

روان‌شناسی مدیریت: کاربرد روان‌شناسی در مدیریت، رهبری و توسعه سازمانی.

6. روانشناسی تجربی:

بر انجام آزمایشات کنترل­شده برای بررسی جنبه­های اساسی رفتار و شناخت تمرکز دارد.

7. روان‌شناسی بهداشت:

سلامت روانی: بررسی عوامل مؤثر بر سلامت روانی و راهکارهای پیشگیری از اختلالات روانی.

رفتارهای بهداشتی: تأثیرات عوامل روانی بر رفتارهای بهداشتی مانند ورزش، تغذیه و استفاده از مواد مخدر.

8. زیست روان­شناسی (یا علوم اعصاب رفتاری):

اساس بیولوژیکی رفتار را بررسی می­کند، مغز، سیستم عصبی و تاثیر آن­ها بر روی اعمال و افکار را مطالعه می­نماید.

9. روان­شناسی جنایی

اصول روانشناسی را در سیستم­های قانونی و عدالت و جرم، شامل نمانگاری کیفری و شهادت شاهدان اعمال می­کند.

10. روانشناسی آموزشی

بررسی می­کند که چگونه تئوری­ها و اصول روانشناختی بر روی یادگیری، روش­های آموزش و نتایج آموزشی اثرگذارند.

چگونه پایان نامه خود را در رشته روانشناسی بنویسیم

اولین و مهم­ترین گام در نگارش پایان نامه، فهم هدف (پرسش اولیه تحقیق) و برگزیدن موضوع (بیان مساله) است. یک پایان نامه روانشناسی به عنوان سکویی برای پریدن در یک موضوع مورد توجه فراهم می­کند و برگزیدن یک موضوع خوب تعریف شده و مرتبط که با امیال فردی متناسب باشد، ضرروی است. موسسه ما با درنظر گرفتن روحیات و علایق شما در انتخاب موضوع به شما کمک می­کند.

برای نوشتن پایان نامه رشته روانشناسی طی کردن مراحل زیر الزامی میباشد:

تحقیق عبارت است از مجموعه فعالیتهایی منطقی، منظم، منسجم و هدفمند که در پی دستیابی به یکی یا ترکیبی خواسته­هاي زیر به صورت فردي یا گروهی صورت میگیرد:

1. ارضاي یک حس کنجکاوي معرفتی(تحقیق بنیادي)

2. توصیف شرایط یا نگرش عدهاي از افراد(تحقیق پیمایشی، همبستگی...)

3. جستجوي پاسخ و راه حل براي یک مساله و مشکل واقعی(تحقیق کاربردي...)

  1. مرحله اول انتخاب موضوع می باشد. در این مرحله معمولا چندین عنوان با استاد راهنما به اشتراک گذاشته می شود و در نهایت یک عنوان به تایید ایشان می رسد. 

همچنین شما می توانید برای انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری، پست انتخاب موضوع پایان نامه و رساله را مطالعه کنید.

2. در مرحله بعدی، نوبت نگارش پروپوزال می رسد. در پروپوزال باید درک کلی از بیان مسئله عنوان، اهمیت و ضرورت انجام آن، پیشینه تحقیقات پیرامون آن، اهداف، فرضیات یا سئوالات، روش شناسی، جامعه و نمونه آماری، ابزاری که برای جمع آوری داده ها استفاده می گردد و در نهایت نرم افزار و شیوه تحلیل داده ها ذکر گردد. همچنین در این خصوص می توانید صفحه زیر را مطالعه کنید:

پروپوزال چیست؟ مراحل و آموزش نگارش پروپوزال، تفاوت پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری

3. چکیده: خلاصه ای از آنچه محقق در پایان نامه پشت سر گذاشته است.

چکیده از لحاظ ساختاری در دو گروه قرار دارند:

چکیده بی ساختار: یک خلاصه یک بندی می باشد که به طور متوالی نوشته می ‌شود .

چکیده ساختارمند: در این مدل چکیده چند بند قرار دارد: مقدمه، شیوه ی کار، نتیجه گیری و بحث که هر قسمت با سرتیتر مخصوص به خود در چکیده وجود دارد. قالب اساسی یک چکیده به این صورت است اما گاهی بعضی قسمت ها مثل هدف یا چارچوب به آن اضافه می‌ شود.

چکیده های باساختار، امتیاز کیفیتی بیشتری در مقایسه با غیرساختار ها دارند؛ زیرا واضح تر و قابل فهم تر هستند .

چکیده مقالات از لحاظ محتوا در دو دسته توصیفی (رهنما) و اطلاع دهنده (تمام نما) و تلفیقی قرار دارند که رایج ترین چکیده ها هستند:

چکیده ها از لحاظ حجم در سه دسته تلگرافی، عنوانی و معمولی قرار دارند.

شاخصه های یک چکیده :

کوتاه ،دقیق و روشن، یک یا دو بند جدا و یکپارچه، جملات چکیده خبری و کوتاه، جملات ساده باشند تا مطلب به درستی برای خواننده قابل درک، صفت های غیر ضروری، واژه های مترادف و تکراری نداشته باشد و شامل کلمات کلیدی و عبارت های فنی و علمی باشد.

4. فصل اول مقدمه و کلیات پژوهش: بخش زیادی از این فصل را پروپوزال تشکیل می دهد.

5. فصل دوم پیشینه و مبانی نظری پژوهش: در این فصل به تعاریف متغیرهای پایان نامه پرداخته می شود. نظریه ها، تاریخچه ها و مولفه ها تشریح داده می شوند. سپس در انتهای فصل دوم پیشینه تحقیق در دو قسمت پیشینه داخلی و خارجی نگارش می شود. بهتر است که بعد از آن یک جمع بندی برای فصل دوم در نظر گرفته شود.

3. فصل سوم روش پژوهش: در این فصل راهکارهایی که ما را به پاسخ سریع تر و کامل تر میرساند نوشته می شود. در این بخش نویسنده به روش های کتابخانه ای، پرسشنامه، اینترنت و فیش برداری اشاره می کند.

  • روش پژوهش تاریخی (Historical research method)
  • روش پژوهش پیمایشی (Survey research method)
  • روش پژوهش توصیفی (Descriptive research method)
  • روش پژوهش همبستگی (Correlation research method)
  • روش تحلیل محتوا (Content analysis method)

طرح تحقیق: رویکرد را با جزییات (کیفی، کمی یا روش ترکیبی) شرح دهید و منطق پشت انتخاب این روش را بیان کنید.

نمونه گیری و ابزار: برای جمع آوری داده­ها در نگارش پایان نامه رشته روانشناسی احتیاج به یک جامعه نمونه و ابزار جمع­آوری داده­ها داریم که به صورت زیر انجام می­شود.

انواع نمونه گیري

  1. نمونه‌گیری گلوله برفی (Snowball Sampling): در این روش، شروع از یک یا چند فرد یا واحد درون جامعه می‌شود، سپس آن افراد به دیگران معرفی می‌شوند و نمونه از آن‌ها گرفته می‌شود. این فرآیند ادامه پیدا می‌کند تا نمونه مورد نظر به اندازه کافی بزرگ شود. این روش معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که افراد یا واحدهای مورد نظر به آسانی قابل دسترسی نیستند.
  2. نمونه‌گیری تصادفی ساده (Simple Random Sampling): این یکی از ساده‌ترین روش‌هاست. در این روش، هر عضو یا واحد در جامعه یک فرصت یکسان برای انتخاب دارد. به عبارت دیگر، هر کدام از افراد یا واحدها با احتمال یکسانی به عنوان نمونه انتخاب می‌شوند.
  3. نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای (Cluster Sampling): در این روش، جامعه به گروه‌های کوچک‌تر یا خوشه‌ها تقسیم می‌شود و سپس تعدادی از این خوشه‌ها به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند. در نهایت، از افراد داخل این خوشه‌ها به عنوان نمونه استفاده می‌شود.

هدف اصلی این روش‌ها اطمینان حاصل کردن از این است که نمونه‌ای از جامعه به صورتی انتخاب شود که نتایج به دست آمده از آن قابل تعمیم به کل جامعه باشند و تا حد ممکن انحیاز یا تعصب در انتخاب نمونه‌ها از بین برود

4. فصل چهارم داده ها و نتایج: در این بخش محقق داده هایی که به گونه های متفاوت بدست آورده را چارت بندی، جدول بندی، نمودار کشی و.. . کرده و در معرض مقایسه قرار میدهد. 

ارائه یافته­ها: داده­های جمع­آوری شده را تحلیل کنید که با روش­های کیفی یا آماری مناسب به دست آمده­اند. تجزیه و تحلیل به معنی طبقهبندي، تنظیم، پردازش، دستکاري و خلاصه کردن داده ها براي یافتن پاسخ براي پرسش هاي پژوهش است. هدف از تحلیل، محدود کردن داده ها به شکل قابل فهم و قابل تفسیر است به نحوي که بتوان روابط متغیرهاي گوناگون مرتبط با مسأله پژوهش را مورد مطالعه قرار داد. روشهاي مختلف تجزیه و تحلیل را میتوان به سه نوع کلی که هر یک داراي روشهاي خاص خود هستند تقسیم کرد:

  1. تجزیه و تحلیل توصیفی: در این روش، محقق داده هاي جمع آوري شده را با استفاده از شاخصهاي آمار توصیفی  خلاصه و طبقه بندي میکند. به عبارت دیگر ابتدا داده هاي جمع آوري شده را با تهیه جدول توزیع فراوانی خلاصه میکند و سپس به کمک نمودار آنها را نمایش میدهد و سرانجام با استفاده از سایر شاخص هاي آمار توصیفی آنها را خلاصه میکند. ابزارهاي مورد استفاده در این روش جدول و نمودار میباشند.
  2. تجزیه و تحلیل مقایسه اي: در این روش علاوه بر اینکه اطلاعات جمع آوري شده و به صورت توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند، با یکدیگر نیز مقایسه میشوند. سوالی که در این نوع تجزیه و تحلیل مطرح می شود این است که آیا شاخص آماري محاسبه شده بزرگتر یا کوچکتر از شاخص آماري دیگر است. به این معنی که دو یا چند شاخص آمار توصیفی (میانگین، میانه، انحراف معیار و واریانس) نسبت به هم مورد مقایسه واقع میشوند.

3. تجزیه و تحلیل علی: در این روش روابط علت و معلولی بین متغیرهاي مستقل و وابسته مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و محقق با رد یا تأیید فرضیه هاي آماري به تأیید یا رد روابط علت و معلولی بین متغیرها میپردازد.

5. فصل پنجم بحث و نتیجه گیری : این قسمت محقق پژوهشش را با سایر محقیقین مورد بررسی و مقایسه قرار میدهد و به یک جمع بندی واحد میرسد. او در پایان پیشنهادها و محدودیت های تحقیقش را عنوان میکند.

6. منابع: نوشتن منبع تک تک جملات استفاده شده از سایر محقیقین در پایان نامه الزامی است.

چالش­های نگارش پایان نامه و راهکارهای غلبه بر آن

نگارش پایان‌نامه یکی از چالش‌های بزرگ دانشجویان در مراحل پایانی تحصیل است و با خود دارا بودن چند چالش و مشکل نوشتاری می‌آید:

  1. انتخاب موضوع:
  • وسوسه‌های موضوعی: گاهی وقت‌ها انتخاب موضوع دشوار است و ممکن است تصمیم‌گیری برای پیدا کردن موضوع مناسب و تازه تراشیده، زمان‌بر باشد.
  • وسوسه بزرگ بودن موضوع: گاهی انتخاب موضوع‌هایی که بزرگترین مشکلات یا سوالات مطرح در حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهند، چالش بزرگی خواهد بود.
  1. جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات:
  • محدودیت در دسترسی به منابع: ممکن است منابع مورد نیاز برای تحقیق موجود نباشند یا به سختی قابل دسترسی باشند که باعث کندی در فرآیند تحقیق می‌شود.
  • پرهیز از منابع نامعتبر: شناسایی منابع معتبر و قابل اطمینان برای استناد در پایان‌نامه، یک چالش می‌تواند باشد.
  1. سازماندهی و ترتیب دادن به مطالب:
  • به دنبال ترتیب صحیح: این یکی از چالش‌های بزرگ است. چگونگی طراحی و ترتیب دادن به مطالب به صورتی که ارتباطات منطقی و روشنی بین قسمت‌ها وجود داشته باشد، نیازمند مهارت است.
  • تعادل میان بخش‌ها: باید تعادل مناسبی میان مقدمه، تئوری، روش‌شناسی، نتایج و بحث داشته باشید.
  1. نگارش و استفاده از زبان:
  • دقت در استفاده از زبان علمی: بهره‌گیری از زبان علمی و فنی مناسب، یکی از مهارت‌های اصلی در نوشتن پایان‌نامه است که نیاز به تمرین دارد.
  • پرهیز از اشتباهات نوشتاری: اشتباهات گرامری، نوشتاری یا املایی ممکن است روند خواندن و درک متن را دشوار کند و بر روی ارزیابی نهایی تأثیر بگذارد.
  1. تفسیر و تحلیل داده‌ها:
  • دقت در تحلیل داده‌ها: یکی از چالش‌های بزرگ پایان‌نامه، دقت و دقت در تفسیر داده‌ها و نتایج به دست آمده است.
  1. مهارت‌های زمان‌بندی:
  • مدیریت زمان: تلاش برای مدیریت بهینه زمان برای هر بخش از پایان‌نامه، چالش بزرگی است و نداشتن برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به تأخیر در پایان‌نامه منجر شود.

راهکارها:

  • برنامه‌ریزی دقیق: تعیین برنامه زمانی دقیق برای هر مرحله از فرآیند نگارش و پیشرفت پایان‌نامه.
  • بازخورد و نقد سازنده: گرفتن بازخورد از استاد راهنما و همکاران به شما کمک می‌کند تا بهبودهای لازم را اعمال کنید.
  • استفاده از منابع قابل اعتماد: استفاده از منابع معتبر و اطلاعات صحیح و دقیق.

نوشتن پایان‌نامه یک چالش بزرگ است، اما با برنامه‌ریزی مناسب، استفاده از منابع صحیح، و تمرکز بر هر مرحله، می‌توانید به اهداف خود دست یابید. با تکیه بر توانمندی محققان و افتخار دریافت نشان اعتماد الکترونیک، موسسه ما برای کمک به شما جهت غلبه بر چالش­ها، انتخاب صحیح موضوع، جمع­آوری داده­ها با ابزار مناسب و تحلیل و تفسیر دقیق نتایج در کنار شماست. به تحقیقتان قدرت بخشید و به برتری دانش ما اعتماد کنید.

 

شما می تواند در تمامی مراحل نگارش پایان نامه از مشاوره و راهنمایی های رایگان مؤسسه پژوهش بهره ببرید.

آخرین محصولات
آخرین اخبار و مقالات