چگونه توانستم مشکلات جمع شانه ای دانش آموزان پایه اول را بهبود بخشم

آنچه ذهن مرا را به خود مشغول کرده بود این بود که در اوایل سال تحصیلی یاد شده، همواره رفتار دانش‌آموزان در زنگ ریاضی، توجه مرا به خود جلب می­کرد. بدان معنا که در این زنگ، شاهد چهره­های درهم رفته و بی­حوصله­ی آنان بودم. بعضی از دانش آموزان در این زنگ با یکدیگر صحبت می­کردند، برخی از آن ها بی مورد اجازه­ی بیرون رفتن از کلاس را می­گرفتند، چند تا از دانش­آموزان سرشان را روی میز خود گذاشته چرت می­زدند. گاهی اوقات کتاب ریاضی­شان را نمی­آوردند و هنگام انجام تمرین­ها، دائم در کلاس راه می­رفتند. در واقع آن چه بیش از هر چیز مرا متعجّب می‌کرد، کم تحرکی و بی­توجهی آنان نسبت به درس ریاضی بود، زیرا آن­ها در زنگ‌های دیگر فعال و پر­تحرّک بودند و برای انجام دادن فعالیّت‌های مربوط به درس­های دیگر میل و رغبت زیادی از خود نشان ‌داده و فعالیت­های مورد نظر را به خوبی، کامل و تمیز انجام می­دادند، اما  درکلاس ریاضی علاوه بر این که غیرفعال بودند، تکالیف و فعالیت­های مربوطه را نیز کامل و مرتب انجام نمی دادند  زمانی که فعالیت­های عملکردی ارائه می­شد تا انجام دهند، مشاهده می­کردم که بی­حوصله، بی­دقت و نامرتب انجام می دهند. از این که آن‌ها این قدر نسبت به درس ریاضی بی­توجه بودند، متأثر می‌شدم. احساس می­کردم حتماً مشکلی هست که به درس مورد نظر بی­اعتنا هستند، به همین دلیل توجهم به این مسأله بیشتر جلب شد با توجه به این که درس ریاضی یکی از علوم پایه محسوب می‌شود، عدم علاقه به این درس، منجر به ناتوانی یادگیری شده، در نهایت، نه تنها باعث افت تحصیلی و اتلاف بودجه می‌شود، بلکه به سرزنش و تحقیر دانش‌آموزان، تشکیل خودپنداره ی ضعیف و کاهش عزت نفس آنان انجامیده و سلامت روان­شان را نیز به مخاطره می‌اندازد. و چه بسا آنان را به مکانیزم‌های دفاعی ناموفق بکشاند. این مشکلات، از مدرسه و دانش‌آموزان، به خانه و خانواده کشانده شده و اضطراب و ناخشنودی را در همه فضای زندگی می‌پراکند و حاصل همه­ی  این­ها، آسیب سختی است که به بهداشت روانی جامعه وارد می‌شود. از این رو، و بر اساس وظیفه­ی خطیر الهی و تعهد شغلی خود و احساس مسئولیتی که در برابر دانش‌آموزانم داشتم، سعی کردم ابتدا علل بی‌علاقه‌گی آنان  را نسبت به درس ریاضی ریشه­یابی نموده و سپس به حل آن مبادرت ورزم.  مسأله­ای که برایم مطرح می‌شد این بود؛ با توجه به محور بودن دانش‌آموزان در فعالیت‌های کلاس، در راستای هدف این گزارش تخصصی چه راهکارهای عملی را می‌توان ارائه نمود تا میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به درس ریاضی و فعالیت‌های مربوط به آن بیشتر شود و اضطراب دانش آموزان در این درس کاهش یابد ؟ به عبارت روشن­تر، با استفاده از چه روش­هایی می­توان، زمینه­ی مناسبی برای شرکت فعال فراگیران در انجام فعالیت‌های مربوط به درس ریاضی فراهم نمود؟ بنابراین، در تحقیق حاضر که از نوع  پژوهش در عمل بوده است، در پی آن بودم تا به کمک همکارانم مشکل دانش آموزان را در فراگیری جمع شانه ای برطرف نمایم.

 

همچنین می توانید محصولات مشابه زیر را نیز خریداری کنید:

چگونه توانستم بی انگیزگی دانش آموزان را به درس تاریخ برطرف کنم

اقدام پژوهی چگونه توانستم در دانش آموزانم حفظ محیط زیست و صرفه جویی در منابع آب را نهادینه کنم

چگونه توانستم پرخاشگری را در کلاس برطرف کنم

چگونه توانستم مفهوم جمع و الگویابی ریاضی را به دانش آموزان پایه ی دوم آموزش دهم؟

چگونه توانستم بی انگیزگی دانش آموزان را به درس تاریخ برطرف کنم

چگونه توانستم تاثیر آموزش مجازی را بر عملکرد تحصیلی دانش آموزانم را در دوران کرونا بهبود بخشم

چگونه تواستم مشکل ناسازگاری دانش آموزام را در کلاس برطرف سازم

حل مشکل املا و توانایی جانشین کردن صحیح نوشتاری حروف در دانش آموزم

چگونه می توانم دانش آموزان را به نمازخواندن علاقه مند کنم؟

بررسی موانع اقدام پژوهی از دیدگاه معلمان مرد و زن مقطع ابتدایی