مبانی نظری تعاملات B2B

دیدگاه مبتنی بر منابع به عنوان یک چارچوب مدیریتی درنظر گرفته می­شود که برای تعیین منابع استراتژیک ضروری برای سازمان­ها به منظور دستیابی به مزیت رقابتی استفاده می­گردد. دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان­ها برای شناسایی توانایی­ها، دارایی­ها و شایستگی­هایی که به دستیابی به مزیت رقابتی از طریق بهبود عملکرد کمک می­کنند، تأکید می­نماید (آکتر[1] و همکاران، 2016). در زمینه مدیریت روابط B2B، منابع مزیت رقابتی با مفهوم منابع سازمان­های مختلف که با هم کار می­کنند شروع می­شود که ممکن است بی­حرکت و ناهمگن باشند. نظریه دیدگاه مبتنی بر منابع عمدتاً با توانایی­های مدیریت منابع سازمان­هایی که با یکدیگر در زمینه B2B همکاری می­کنند سروکار دارد (کوزلنکوا[2] و همکاران، 2014). عملکرد سازمان­ها به دلیل قابلیت­های متمایز و توانایی­های مدیریت منابع متفاوت می­باشد. دیدگاه مبتنی بر منابع براین باور است که سازمان­ها باید به بهترین وجه از منابع و تبادل دیدگاه­ها برای بهبود روابط B2B خود استفاده نمایند. تبادل نظر، تخصص و تجربه بین کارکنان سازمان­های مختلف درگیر در روابط B2B به تقویت بیشتر روابط آنان کمک می­کند (کریک و کریک[3]، 2020). اجرای مؤثر سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی و استفاده مناسب به بهبود رابطه B2B کمک می­کند (چاترجی، 2019؛ لیبای و همکاران، 2020). همچنین استخراج بهترین پتانسیل از فناوری مورد استفاده در سازمان­ها برای تأثیرگذاری بر عملکرد سازمان­ها را تسهیل می­سازد (جی-فان­رن[4] و همکاران، 2017؛ میکالف[5] و همکاران، 2019). از نظر دیدگاه مبتنی بر منابع، عملکرد و رشد سازمانی در زمینه B2B به موجودی داخلی ترکیب منابع بستگی دارد که شامل سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و منابع سرمایه سازمان است. از منظر مدیریت روابط B2B، منابع داخلی شامل سطح تجربه کارکنان، امور مالی، قابلیت سیستم پردازش اطلاعات، مهندسی و رابط تولید همراه با توسعه محصول متقابل است. با این وجود، علاوه­بر منابع و قابلیت­های داخلی سازمان، محققان به­طور تجربی اهمیت منابع خارجی مکمل مانند منابع شبکه زنجیره ارزش و اطلاعات خارجی را به اثبات رسانده­اند. این منابع خارجی مکمل، زنجیره ارزش کامل را پشتیبانی کرده و از طریق شبکه­های روابط B2B که شامل اتحادهای فروشندگان بین سازمانی است به­دست می­آیند. این منابع خاص سازمان در تأثیرگذاری بر عملکرد سازمان­ها مؤثر هستند (کاینلی[6] و همکاران، 2015). اجرای موفقیت­آمیز مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در سازمان­ها با تقویت همکاری و همکاری در روابط بین سازمانی آن­ها در محیط رقابتی بر عملکرد سازمانی تأثیر می­گذارد (چاترجی و همکاران، 2020). با این وجود، تا زمانی­که به کارکنان سازمان­ها آموزش مناسب داده نشود، استفاده از سیستم جدید دشوار خواهد بود.

 


[1] . Akter

[2] . Kozlenkova

[3] . Crick & Crick

[4] . Ji-Fan Ren

[5] . Mikalef

[6] . Cainelli