
دیدگاه مبتنی بر منابع به عنوان یک چارچوب مدیریتی درنظر گرفته میشود که برای تعیین منابع استراتژیک ضروری برای سازمانها به منظور دستیابی به مزیت رقابتی استفاده میگردد. دیدگاه مبتنی بر منابع سازمانها برای شناسایی تواناییها، داراییها و شایستگیهایی که به دستیابی به مزیت رقابتی از طریق بهبود عملکرد کمک میکنند، تأکید مینماید (آکتر[1] و همکاران، 2016). در زمینه مدیریت روابط B2B، منابع مزیت رقابتی با مفهوم منابع سازمانهای مختلف که با هم کار میکنند شروع میشود که ممکن است بیحرکت و ناهمگن باشند. نظریه دیدگاه مبتنی بر منابع عمدتاً با تواناییهای مدیریت منابع سازمانهایی که با یکدیگر در زمینه B2B همکاری میکنند سروکار دارد (کوزلنکوا[2] و همکاران، 2014). عملکرد سازمانها به دلیل قابلیتهای متمایز و تواناییهای مدیریت منابع متفاوت میباشد. دیدگاه مبتنی بر منابع براین باور است که سازمانها باید به بهترین وجه از منابع و تبادل دیدگاهها برای بهبود روابط B2B خود استفاده نمایند. تبادل نظر، تخصص و تجربه بین کارکنان سازمانهای مختلف درگیر در روابط B2B به تقویت بیشتر روابط آنان کمک میکند (کریک و کریک[3]، 2020). اجرای مؤثر سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی و استفاده مناسب به بهبود رابطه B2B کمک میکند (چاترجی، 2019؛ لیبای و همکاران، 2020). همچنین استخراج بهترین پتانسیل از فناوری مورد استفاده در سازمانها برای تأثیرگذاری بر عملکرد سازمانها را تسهیل میسازد (جی-فانرن[4] و همکاران، 2017؛ میکالف[5] و همکاران، 2019). از نظر دیدگاه مبتنی بر منابع، عملکرد و رشد سازمانی در زمینه B2B به موجودی داخلی ترکیب منابع بستگی دارد که شامل سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و منابع سرمایه سازمان است. از منظر مدیریت روابط B2B، منابع داخلی شامل سطح تجربه کارکنان، امور مالی، قابلیت سیستم پردازش اطلاعات، مهندسی و رابط تولید همراه با توسعه محصول متقابل است. با این وجود، علاوهبر منابع و قابلیتهای داخلی سازمان، محققان بهطور تجربی اهمیت منابع خارجی مکمل مانند منابع شبکه زنجیره ارزش و اطلاعات خارجی را به اثبات رساندهاند. این منابع خارجی مکمل، زنجیره ارزش کامل را پشتیبانی کرده و از طریق شبکههای روابط B2B که شامل اتحادهای فروشندگان بین سازمانی است بهدست میآیند. این منابع خاص سازمان در تأثیرگذاری بر عملکرد سازمانها مؤثر هستند (کاینلی[6] و همکاران، 2015). اجرای موفقیتآمیز مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در سازمانها با تقویت همکاری و همکاری در روابط بین سازمانی آنها در محیط رقابتی بر عملکرد سازمانی تأثیر میگذارد (چاترجی و همکاران، 2020). با این وجود، تا زمانیکه به کارکنان سازمانها آموزش مناسب داده نشود، استفاده از سیستم جدید دشوار خواهد بود.
[1] . Akter
[2] . Kozlenkova
[3] . Crick & Crick
[4] . Ji-Fan Ren
[5] . Mikalef
[6] . Cainelli