ادبیات نظری آگاهی از برند

مصرف­ کنندگان با استفاده از ویژگی آگاهی از برند می ­توانند فرایند خریدشان را تسهیل کنند. آگاهی از برند به­این معناست که دیدگاه شکل­گرفته در ذهن مصرف­کنندگان نسبت به برندها، آن­ها را به سمت رفع نیازهای خود با استفاده از آن برندها، سوق داده و احتمالاً  ذهن مصرف­کننده نیاز به چنین کالایی را به راحتی احساس می­کند. باتوجه به معنا و مفهوم بازاریابی، شرکت­ها به­منظور ارائه پاسخ­های مطلوب به مصرف­کنندگان بر ایجاد آگاهی آن­ها تمرکز می­نمایند. کِلر (2003)، آگاهی از برند را این­گونه تعریف کرده است:"آگاهی از برند با معنا و مفهوم شخصی درباره یک برند ذخیره شده در حافظه مشتری مرتبط است که توصیفی بوده و به تصویر شناختی از برند مربوط می­گردد". آکاهی از برند، آشنایی با برند و شناسایی برند را شامل می­شود. آگاهی مصرف­کننده از شرکت یا برند می­تواند به­عنوان سرآغاز و شروع فرایند خرید مشتری درنظر گرفته شود. میزان زیاد آگاهی از برند می­تواند احتمال خرید محصول یا خدمات توسط مصرف­کننده را افزایش دهد و مزایای رقابتی پایداری را برای شرکت ارائه نماید. بازاریابان اجتماعی، به ایجاد آگاهی بین مردم می­پردازند تا بر نگرش­ها، ارتباطات و اعتقادات نسبت به یک سازمان یا برند خاص تأثیر گذارند (فُرودی[1]، 2018). به­طورکلی، آگاهی از برند یک اصطلاح کمیاب و مبهمی است که توسط افراد در بسیاری از شرکت­ها به­وضوح مشخص شده است. آگاهی از برند را می­توان به­عنوان ابزاری تعریف کرد که بر تعریف و ایجاد آشنایی و شناسایی مصر­کنندگان موردنظر درباره یک برند خاص تأکید می­کند ( فُرودی و همکاران، 2016). آگاهی مصرف­کننده از برند ابزاری است که به موجب آن کسب­وکارها با ایجاد ارتباط و باور مصرف­کنندگان موردنظر به یک شرکت یا محصول خاص و برای تحت تأثیر قرار دادن نگرش مشتریان نسبت به برند یا شرکت، از آن استفاده می­نمایند. به­منظور شناسایی موفقیت نگرش مشتری به برند یا شرکت، ایجاد ارتباط و باور مطلوب نسبت به برند بسیار مهم است. تعریف آگاهی از برند را می­توان به­عنوان قابلیت مصرف­کننده برای درک و تشخیص یک برند در زمینه­های مختلف مطرح کرد. آگاهی از برند، اهمیت برند را در ذهن مشتری تداعی می­کند. آکر (1996)، بیان می­کند که دانش برند مهم است زیرا، نه تنها موجب تقویت و اثرگذاری آن می­شود، بلکه عامل مهمی است که با ایجاد ارتباط، بر نگرش مشتری نسبت به برند تأثیر می­گذارد. هرچقدر سطح آگاهی از برند مشتری بیش­تر باشد، به مراتب بر نام تجاری بیش­تر متمرکز می­گردد و این نیز به نوبه خود باعث می­شود تا مشتری در هنگام خرید، نام برند را در ذهن خود نگه دارد. باتوجه به ارتباط گسترده بین آگاهی از برند و نگرش برند، می­توان بیان کرد که ایجاد آگاهی می­تواند پیامدهای رفتاری مهمی درپی داشته باشد. ایجاد آگاهی از برند درنهایت منجر به تغییرات مثبت و مطلوب در نگرش برند می­گردد (فُرودی، 2018).

 


[1]. Foroudi