مبانی نظری شبکه های اجتماعی برند

امروزه استفاده از رسانه ­های اجتماعی به ­طور وسیعی در میان افراد، کسب‌وکارها، دولت و غیره گسترده شده است و کاربران و مشتریان نیز در رسانه­های اجتماعی به فعالیت­هایی مانند جستجو کردن، برقراری تعامل، و اشتراک­گذاری اطلاعات درباره محصولات موردنظر خود علاقه دارند که درنتیجه این فعالیت­ها بر سطح دانش برند آنان تأثیر می­گذارد (چاهال[1] و رانی، 2018). شبکه­های اجتماعی، گروهی از برنامه­های مبتنی بر اینترنت هستند که به کاربران اجازه می­دهند تا با برقراری تعامل با افراد دیگر، ایجاد محتوا کنند و آن را به­اشتراک بگذارند (دِ ورایس[2] و همکاران، 2017). از مثال­های مهم شبکه­های اجتماعی می­توان به سایت­هایی مانند فیس­بوک و توئیتر اشاره نمود. شبکه­های اجتماعی درمیان کاربردهای زیادی که دارند، دنبال کردن و برقراری تعامل با برندها را برای مشتریان تسهیل می­بخشند. برای مثال، بیش­از 50 % کاربران شبکه­های اجتماعی برندهایی را در رسانه­ها دنبال می­کنند. علیرغم بسیاری از فعالیت­هایی که مشتریان ممکن است در رابطه با برند در شبکه­های اجتماعی انجام دهند، تنها بعضی از آن­ها با شرکت­های بزرگ درارتباط هستند. برندها برای مشتریان مهم و بااهمیت هستند زیرا می­توانند مزیت­های احساسی  و همچنین مزیت­های نمادین مانند خودکفایی و خود اعتبارسنجی را ارائه کنند. تکثیر و افزایش شبکه­های اجتماعی باعث ایجاد عصر جدیدی برای شرکت­ها و برندها شده است و آن­ها را به جستجوی راه­های تعاملی برای دسترسی و تشویق مشتریان مجبور می­کند (هاریگان[3] و همکاران، 2015). رسانه­های اجتماعی را می­توان به­عنوان برنامه­های آنلاین، سیستم­عامل­ها و رسانه­های تعریف کرد که هدف آن­ها تسهیل معاملات، همکاری و مشارکت و اشتراک­گذاری مطالب است. در چند سال گذشته، تعداد کاربران شبکه­های اجتماعی به­طرز چشمگیری افزایش یافته است. علاوه­براین، با نفوذ تلفن­های همراه در سراسر جهان، کانال­های رسانه­های اجتماعی به­طور فزاینده­ای مورد دسترسی و استفاده در هر زمان و مکان هستند (هودسون[4] و همکاران، 2016). شبکه­های اجتماعی، خدمات مبتنی بر وب است که به افراد اجازه می­دهد یک پروفایل عمومی یا نیمه عمومی یا خصوصی درون یک سیستم محدود بسازند، با کاربران دیگر ارتباط برقرار کنند و صفحات و جزئیاتی که دیگر کاربران در درون سیستم ایجاد کرده­اند را مشاهده نمایند (باران[5] و استوک، 2015).

 


[1]. Chahal & Rani

[2]. De Vries

[3]. Harrigan

[4] . Hudson

[5] . Baran & Stock