مبانی نظری خیانت سایبری

مفهوم خیانت سایبری

استفاده از اینترنت برای مقاصد جنسی در سراسر جهان رایج شده است، تاحدی به دلیل رشد سریع اینترنت و سه ویژگی کلیدی آن – دسترسی (سهولت ورود به رایانه و همچنین سهولت یافتن آنچه موردنظر است) مقرون به صرفه بودن (اندازه و فراوانی یک ساختار اقتصادی ساده، به ویژه در مورد تمایلات جنسی)، و ناشناس بودن (باور واقعی و درک شده مبنی بر ناشناخته بودن مشارکت و تاثیر آن بر تمایلات جنسی) در اینترنت ایجاد شده است (دورینگ[1] و همکاران، 2017).

از زمانی که مطالعه ویتی (2003) در مورد خیانت رایانه­ای انجام شد، به دلیل پلتفرم­های رسانه­های اجتماعی مانند فیس­بوک و اسنپ چت، روش­هایی که افراد می­توانند از طریق آن­ها روابط خارج از خانواده برقرار کنند، افزایش یافته است. سایت­های رسانه­های اجتماعی پلتفرم­های تعاملی هستند که به کاربران اجازه می­دهند محتوای خود را تولید و ارسال کنند و روابط خود را به صورت مجازی ایجاد و حفظ کنند (اوبار و ویلدمن[2]، 2015). این پلتفرم­ها بسیار محبوب هستند: فیس­بوک اخیرا 45.2 میلیارد کاربر فعال ماهانه (فیس­بوک[3]، 2019) و اسنپ چت 210 میلیون کاربر فعال ماهانه را گزارش کرده است (اسنپ چت[4]، 2019).

 


[1] . Döring

[2] . Obar & Wildman

[3] . Facebook

[4] . Snapchat