
عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد؛ بنابراین، عملکرد سازمانی یک سازهي کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد. سازمانها براي حفظ حیات خود و پیشرفت در دنیاي رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد نیاز دارند. عملکرد به چگونگی انجام وظایف، فعالیتها و نتایج حاصله از آنها اطلاق میشود (عالم تبریز، 1388). هدف کلی مدیریت عملکرد ایجاد فرهنگ عملکرد بالا است که در آن افراد و تیم ها مسئولیت بهبود مستمر فرآیندهای تجاری و مهارت های خود را قبول کرده و به حصول اهداف تعیین شده توسط مدیران کمک می کنند. به طور خاص، عملکرد مدیریت را می توان به عنوان نزدیک شدن به اهداف فردی کارمندان با اهداف سازمانی فراهم شده بیان کرد که کارمندان از فرهنگ سازمان پشتیبانی می کنند. این امر اجازه می دهد که انتظارات را از نظر مسئولیت ها و ذیحسابی نقش (انتظار انجام کار)، مهارت ها (انتظار داشتن) و رفتارها (انتظار بودن) تعریف کنیم و در مورد آنها به توافق دست یابیم (لوفتیم[1]، 2014).
در خصوص مفهوم عملكرد سازماني، رهنورد (1387) آن را يك سازه كلي در نظر گرفته است كه بر چگونگي انجام عمليات سازماني اشاره دارد و تركيب گستردهای از دریافتیهای غيرملموس همچون افزايش دانش سازماني و دریافتیهای عيني و ملموس مانند نتايج اقتصادي و مالي به شمار میرود (صفرزاده و همكاران، 1391). نگاه و ابراهیم[2] (2010) نیز عملکرد سازمانی را به عنوان مقايسه نتايج مورد انتظار با نتايج واقعي، بررسي انحراف سازمان از چارچوب پیشبینیشده در برنامه، ارزيابي عملكرد فردي كاركنان در سازمان و بررسي ميزان پيشرفت سازمان در دستيابي به اهداف از پيش تعیینشده تعريف کردهاند. صرفنظر از چگونگي تعريف عملكرد سازماني، در رابطه با ارزيابي و سنجش آن نيز شیوهها و مدلهای مختلفي ارائه شده است كه يكي از مهمترین و جامعترین آنها مدل اچيو[3] است كه توسط هرسی و جانسون[4] (2008) ارائه شده و به شكل گستردهای از سوي دانشمندان و محققان مختلف در مطالعات گوناگون به گرفته شده است (عباس پور و باروتيان، 1389).
[1] Luftim
[2] Ngah & Ibrahim
[3] A.C.H.I.E.V.E.
[4] Hersey & Johnson