فصل دوم پایان نامه حافظه هیجانی

یادگیری اساس فهم رفتار است. ازآنجایی‌که اکثریت رفتارهای آدمیان یاد گرفته می‌شوند، بررسی اصول یادگیری به ما کمک می‌کند تا علت رفتارهایمان را بشناسیم. آگاهی از شیوه‌های یادگیری نه‌تنها در فهم رفتار بهنجار به ما کمک می‌کند، بلکه امکان درک بیشتر شرایطی را که منجر به رفتار ناهنجار می‌شود را نیز به ما می‌دهد و در نتیجه روش‌های مؤثر روان‌درمانی به وجود می‌آید. روش‌های فرزندپروری نیز می‌توانند از اصول یادگیری بهره‌مند گردند (احمدی،1398). استفاده از اصول و قوانین ارائه شده توسط نظریات یادگیری در اعمال شیوه های تربیتی مناسب برای برخورد با کودکان نقش اساسی دارد. افزون بر این بین اصول یادگیری و روشهای آموزشی رابطه نزدیکی وجود دارد. شیوه های آموزشی کلاسها و مدارس عمدتا بر مبنای اصول یادگیری انجام می شوند.

حافظه به توانایی فرد در به‌خاطرآوردن اطلاعاتی درباره تجارب قبلی و شامل فرایندهای کسب، ضبط یا رمزگردانی، اندوزش و در نهایت بازیابی اتفاقات گفته می‌شود و می‌تواند به طرق مختلف طبقه‌بندی شود. حافظه به‌عنوان مهم‌ترین جنبه‌ای که در بیماران مبتلا به آلزایمر دچار نقصان می‌شود، به فرایندهایی اطلاق می‌شود که از آن به‌منظور ذخیره، نگهداری و بازیابی اطلاعات قبلی استفاده می‌گردد (عظیمی و هاشمی،1401). باوجوداینکه مدل‌های متفاوتی از حافظه مطرح شده، مدل مرحله‌ای که در سال 1968 توسط اتکینسون و شی فرین بیان شد در ساختار بنیادی و عملکرد حافظه مورداستفاده قرار می‌گیرد (باقری،1401).

 

حافظه یعنی کدگذاری، ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات.

- کدگذاری یا رمزگردانی: یعنی تغییر شکل‌دادن اطلاعات به صورتی که قابل‌طبقه‌بندی در حافظه باشند.

- ذخیره‌سازی یا اندوزشپس از آن که اطلاعات به‌صورت کد در مغز جای گرفتند، باید بتوانیم آنها را برای مدت طولانی نگه داریم. این مرحله را ذخیره‌سازی می‌نامند. برای ذخیره‌سازی اطلاعات باید آنها را به‌دقت تکرار کرد.

- بازیابی: یعنی تعیین محل اطلاعات و احضار آنها به آگاهی (ارجمند نیا،1399).